olyckor och säkerhet

Så nu är man hemma från öppet hus på skolan.. Blev som jag skrev igår, mest fika!
Tror jag fick i mig tre papparkakor och sex lussebullar :D Älskar lussebullar!
Madde är på Julahoppningarna i Åsbo, och eftersom att Hanna lämnade hennes klippmaskin framme så det regnade på den så vill madde inte att vi ska använda den om hon inte är där -.- hon påstod att den gick i sönder.
O tävlingarna slutar inte förren senare ikväll så blir nog inget med att klippa sessan idag heller :(. Hon är verkligen jätte lurvig, ser ut som en stor svart sammetsnallebjörn!
Ska se om vi kan fota lite idag när vi har tid, hoppas på att solen kommer fram lite också.
Läste tidningen idag och såg vad som hade hänt med Peter Eriksson,
Han hade lett en häst, som hade stått på boxvila för en hovböld, i ridhuset, plötsligt flög hästen i luften och sparkade Peter i ansiktet, han fick en del käkfrakturer och slog ut ett par tänder, kom in på sjukhuset och fick 15-20 stygn.
Peter säger att han ändå hade tur i oturen tack vare att han hade hjälm på sig!
Ofta när man hämtar in och ut hästar från hagen och leder dem överhuvudtaget så bryr man sig inte om att ha t.ex hjälm för man vet inte hur farligt det egentligen är. Man tänker väl oftas 'men vad kan hända, jag har ju en så snäll häst'. Men faktum är att man kan aldrig va helt säker med någon häst. Alla hästen kan bli rädda för något eller ha få ont av något o.s.v. oavsett pom man rider eller leder. Så att tänka på säkerheten är faktiskt väldigt viktigt!
Hur många av er har hjälm när ni leder häst?
Jag kan säga att jag har inte det, tyvärr. Kanske ska bättra mig? Olyckor kan hända även den bästa.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.sydsvenskan-img.se/archive/00876/hast1_876162k.jpg&imgrefurl=http://www.ystadsallehanda.se/inrikes/article1310937/OS-ryttare-sparkad-av-hast.html&usg=__b5Bm7Vm_pTUXRLEtm02s5l0Jj3k=&h=396&w=704&sz=29&hl=sv&start=16&zoom=1&itbs=1&tbnid=PAzo6tR_H_cebM:&tbnh=79&tbnw=140&prev=/images%3Fq%3Dpeter%2Beriksson%2Bsparkad%2Bav%2Bh%25C3%25A4st%26hl%3Dsv%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1
Här kan man se hur snygg Peter blev i ansiktet av kicken.
Har ingen bra bild till inlägget så det blir ingen. Men ska bättra mig med foton och filmer :)
/ Stephanie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0