Rodeo med Bellwind

Hejhej, sitter vid datorn i skolan nu. Har inte hunnit blogga eftersom jag har så himla mycket att fixa till på lördag + skolan + hästarna men fick lite tid över nu.
Det har inte hänt så jätte mycket.
Red Maddes 4åring för några dagar sen som jag kanske nämnt men så igår så åkte jag till stallet innan skolan började då med att jag skule rida Bellwind som den heter.
Denna gången skulle g hoppa upp utan att longera först och han brukar vara snäll och så så madde kastar upp mig, hänger ett litet tag, sätter foten i stygbygeln och sätter mig försiktigt i sadeln, Bellwind är lite seg och inte så framåt för skänkeln så han är då inte så känslig för den men när jag ska ta stigbygeln till den andra foten så råkar jag nudda honom lite lite lite grann med foten och då flyger han rakt upp i luften så jag flyger och hamnar på halsen på honom.. och han forsätter hoppa upp o ner upp o ner, men eftersom an bara hoppar rakt upp och ner så tappar jag inte balansen, sen flyttar han sig lite (jag sitter frtfarande på halsen av hästen, madde håller i longerlinan och jag försöker komma tillbaka till sadeln) men då smäller han upp sitt huvud rakt på min käke typ 3-4 gånger självklart hade min tunga råkat hamna ivägen så det blir helt köttad efter som jag miter tag i den rätt ordenligen, iallafall det slutade med att jag åkte av, och det gjorde så fruktansvärt ont i tungan och käken, tungar blödde lite och va blå och tjock på det stället jag hade bitit och det va lite sårigt och så. Men så kunde jag inte bita ihop käkarna, madde hade köpt en kanelbulle som jag senare fick tugga med framtänderna?! iallafall, tungan har läkt ganska bra eftersom det läker rätt fort i munnen men jag kan fortfarande inte bita ihop käkarna...
Jag hoppar iallafall upp på hästen igen och tar den andra stigbygeln med handen den här gången eftersom han var vääldigt vaken på vad jag gjorde.
Skrittade och travade och så hur fint som helst sen kommer det till galoppen. Fattar galopp i vänster varv, han sparkar bak lite men sen flyger han rakt upp i luften igen och då tyckte jag inte det var lönt att sitta och leka rodeo eftersom han ändå inte slutar förrän han fått av mig så jag kastar ju mig av direkt.. han slutar och börjar gå igenom ridhuset med den oskyldiga minen som berättar att nähhe du jag har abolut inte gjort något, hur vågar ni säga så...
Jag hoppar upp igen och denna gången gick allt bra.
Hahah, måste sett väldigt roligt ut iallafall.
Sen gick jag ner med min egen häst till ridhuset, hon var finfin! :)
Idag ska jag solduscha efter skolan sen blir det stallet ikväll, får se vad vi hittar på med hästen idag.
Jag har hört att det inte är bra att rida dressyr två dagar efter varandra utan att man ska variera hela tiden för att musklerna ska byggas som bäst, till exempel mån: dressyr tis: kondition(intervall i skogen) ons: markarbete (bommar) torsdag:hoppning fredag: dressyr lördag: skritta osv osv..
Men alla dressyrryttare då? dom rider u mestadels dressyr hela tiden och deras hästar mår bra och är välmusklade ändå?
Andra rider sina hästar STENHÅRT i 6 dagar, vilar i 4 dagar rider stenhårt i 5 dagar vilar i 6 dagar rider stenhårt i 7 dagar osv osv.. och säger att hästarna vilar upp musklerna..
Vad tycker ni ger bäst resultat om man vill öka hästens kondition och bygga muskler?

Tänkte ni skulle få se en liten film på Bellwind valack  f- 2006
flemmingh x May sherif x Uniform
Fast självklart funderar inte youtube på skolans datorer, men lägger upp filmen när jag kommer hem! blir en bild från när han stog i holland istället.
/ Stephanie

Kommentarer
Postat av: hanna

typiskt skolan att spärra massa grejer eller bara ha för segt nätverk!

2010-11-18 @ 15:41:09
URL: http://haannaelisabeth.blogg.se/
Postat av: Stephanie

Ja, det är jätte jobbigt.

2010-11-19 @ 07:37:55
URL: http://amateurriders.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0