Något att träna på

Har upptäckt en sak som jag och Larett verkligen behöver träna på. Dessutom är det perfekt att göra nu under igångsättningen.. Att göra halt. Jag vill att hon lyssnar på ändast vikthjälper även när jag ska göra halt. När man är i en gångart och bara ska sänka farten lyssnar hon jättebra på hjälpen, men det där med halt är inte riktigt hennes grej. Inte äns när man tar i tyglarna och hon VET att hon ska stanna, stannar hon direkt, utan kör lite envist ner huvudet (inte mycket men hon gör det) och spänner emot. Jag vet INTE varför men det är något hon har fått för sig. Det är tydligen GRYMT jobbigt att stanna, hellre springa i 180 knyck än att stanna. Hellst vill hon nog att jag ska hoppa av i skritten! Men det ska vi få ordning på, bara jag lägger tyngden lite på sittbenen ska hon tvärnita, punkt slut! Haha! Har ni något extra bra tips?






Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag och min häst jobbar också mycket med halter då han inte vill stanna, och sen inte stå stilla, vilket är ett problem för oss eftersom vi tävlar dressyr... :S Det som har fungerat för oss är att göra många halter. Vi börjar redan direkt efter framskrittningen med halt, skritt, halt, skritt osv. Gärna ska det bara gå kanske fem steg emellan halterna. Alltid beröm när hästen gör halt. När det fungerar i skritten så samma sak i traven.

Att stå stilla övar vi på att verkligen stå stilla. Det är inget snack om saken, spelar ingen roll om han blir upprörd eller stressad. Han måste stå stilla tills han slappar av, om det så tar 10 minuter. Jag sitter då bara och hindrar honom från att gå iväg men gör inget annat, inte skäller på honom eller blir arg eller tar i hårdare eller något sådannt. Berömmer massor när han slappnar av och får sedan gå fram igen.

Detta har hjälpt oss jättemycket men det kräver konstant upprepning och träning.

2011-02-24 @ 15:27:32
URL: http://jeeanette.blogg.se/
Postat av: Hanna

Tack för tipset :)

2011-02-24 @ 17:32:54
URL: http://amateurriders.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0