Insändare

En insändare jag skrev till en skoluppgift förra veckan.


Framridning

Allt för många gången när jag varit ute och tävlat, har jag upplevt kaoset som uppstår på framridningen och framhoppningen på lägre ponnytävlingar. Det är många orutinerade ryttare och föräldrar som vistas där, som inte riktigt vet hur det går till. Jag läste för ett tag sedan om en tjej som hade krockat med ett annat ekipage och skadat sig väldigt allvarligt i ett ben. Ryttarinnan hon krockat med hade inte ens kommit fram för att be om ursäkt när det var hon som hade gjort fel, vilket jag tycker är respektlöst. Jag har också varit med om att krocka med ett annat ekipage under framhoppningen till en tävling. Dock skadade jag mig inte allvarligt men fick ordentligt ont i mitt ben. Fortsätter det på det här viset dröjer det inte länge innan riktigt allvarliga skador uppstår.

 

Anledningen till kaoset är nog främst okunskap och orutin. Detta skulle kunna bli bättre genom en mer krävande kurs för att ta grönt kort. När jag tog grönt kort fick jag sitta med facit i handen och fylla i en blankett, detta var inte särskilt svårt. Grönt kort kursen borde bli svårare och ta upp mer vad det gäller framridning och framhoppning så att kaos inte uppstår lika lätt. Grönt kort innebär att man har kunskap och vet hur en tävling fungerar. Men om grönt kort kursen är så lätt att den inte ger någon kunskap, lär inte det gröna kortet ha någon funktion. Då är grönt kort bara ett onödigt kort som vem som helst kan få. Det är viktigt att kursen ger kunskap om tävling. Även fast egna erfarenheter är det bästa sättet att lära, så borde kursen göra personerna väl förberedda innan de åker ut på sin första tävling. Annars sätts både deras och andras säkerhet i fara, det är faktiskt levande varelser vi handskas med.

 

Det är självklart att problemet inte kan stoppas helt genom att införa detta, i och med att det finns en del ryttare vet hur det fungerar men väljer att strunta i det. En del ryttare tycker nämligen att bara för att de är duktiga och har en fin ponny ska de andra, som inte har lika fina ponnyer flytta sig. Detta är helt fel attityd, alla har lika stor rätt att vara på framridningen samt framhoppningen. Det är viktigt att alla visar varandra respekt, annars fungerar det inte. Även om det inte blir så lätt att ändra många ponnyryttares attityd (som de förmodligen måste växa ifrån) så är en svårare grönt kort kurs i alla fall ett litet steg på vägen mot en säkrare framridning. Det skulle som sagt ge mer kunskap om de olika reglerna, och förhoppningsvis ge en trevligare miljö och ökad säkerhet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0