Biolightern

Okej, blev inte så lång paus trots allt, haha. Klarar mig inte utan att blogga bara. Det är ju en sån lättnad att kunna skriva vad man tycker och känner angående saker här. Så fortsätter i alla fall, oavsett om ni gillar de eller inte! Haha!

Tänkte börja med att berätta om biolighetr. Som sagt så har vi hyrt en biolighter från DETTA stället. Vi ska ha den i en månad och om vi tycker att det fungerarn (som alla säger att den gör!) bra så ska vi förmodlgen köpa den. Så är det större chans att skadan inte går upp eller något sånt. Förståss! 
Biolightern är faktiskt bevisad att den fungerar och används utav veterinärer i andra länder (förutom Sverige typ..) och många i landslaget använder sig utav dem os. De fungerar inte bara på hästar utan även till människor (och säkerligen andra djur) också. Den fungerar på det sättet att den laddar upp cellernas "batterier" och på så sett hjälper läkningsprocesser, förebygger skador och kan även vara prestationshöjande. Biolightern kan heller inte göra någon skada om den skulle användas på fel sett, i och emd att den inte är påtvingad på cellerna. Cellerna öppnar sig själva och tar emot ljuset och stänger sig när de är "fulladdade". Laser däremot måste användas av proffisonella personer eftersom det är påtvingat. Biolightern sägs fungera till nästan allt, det är till och med det ända bevisade hjälpmedlet mor rynkor! Haha!

När vi var och hämtade biolightern så fick jag en del instruktioner av hon som sålde dem. Hon berättade även hur den fungerade och sånt då, såklart! En del av de instruktioner jag fick var att när jag använde den första gången så för att få cellerna att verkligen öppna sig och "mjuka upp" kroppen skulle jag dra den långsamt från nacken till ungefär länden (det röda sträcket, fast inte så långt bak utan bara till länden, så en bit kortare) på båda sidorna. Jag skulle hela tiden ha ögonkontakt med Larett. Om hon tittade på mig någon gång eller reagerade på något sett kunde jag förstå att där blev en lite värmnad (alltså fanns där en skada/läkningsprocess). Om det fanns skulle jag hålla kvar den där ett tag. Det är nämligen så att när biolightern lyser på en skada (även pytteliten) så blir det en värme och tillslut blir det kallt, när det blir kallt är det klart, typ. Haha. Larett regareade inte någonstans.
Efter det skulle jag göra samma sak längs benet, först utsida sen insida. Från knät, ner och runt kronrandet ett varv sen upp längs insidan. Först på det friska benet sen på det som var skadat. Efter det kunde man biolighta på senorna. Detta för att öppna cellerna ordentligt, plus att man kan upptäcka skador, såklart! Anledningen till att man gör det på båda benen är för att man måste få det att bli ordentligt blodflöde i båda benen för at hjälpa det skadade benet fullt ut.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0