Chardonnay

Ja jag har ju lovat ett inlägg om min förra häst Lilla Grå.
Han heter egentligen Chardonnay, precis som vinet :)
Men eftersom han var liten & grå så kallades han LillaGrå.

Det hela började med att jag lärde känna Linda :D hon hade en vän som skulle hjälpa mig med min dåvarande ponny Linn.
Vi åkte dit & tränade. Linn skötte sig ovanligt bra till en början. Men sen började hon att gasa full rulle mot hinderna & gjorde sina världsberömda slidestop, jag flög ju såklart av.

Jag hoppade upp igen & forsatte, men då hade Linda försvunnit iväg. efter ett tag så kom linda tillbaka med vad jag då tyckte var världens vackraste häst. En brun skimmel, högrest med lååång mörkgrå pannlugg. Han var såå vacker & såg så snäll ut :')

Tränaren frågade om jag ville rida den en stund för att få sitta på en snäll häst & få sitta på en häst som jag kunde lite på i hoppningen.

Klart jag ville, men lite osäker var jag. Red en stund & den var lite vinglig & så, men super snäll.
Tränaren tyckte jag skulle hoppa lite, men jag var lite osäker efter alla dessa år med vurperna med linn. Men jag testade. Red helt jävla kasst. Satt & tjuvhöll, var livrädd & på halvlånga tyglar. Men denna super söta hästen hoppade snällt runt där med mig.

Hela vägen hem var jag helt lyrisk.
Sen forsatte jag åka dit & träna. Fick vid flertal tillfällen rida på dena vackra häst.
Efter något ridpass så berättade tränaren att det var hennes systers häst & han skulle tyvärr säljas för hon skulle dra ner på hästarna.
Självklart så ville jag ha honom, men jag hade ju inte dem pengarna.

Åkte hem & berättade för mina föräldrar & dem sa att om jag säljer linn så skulle jag få köpa honom. Men aldrig i liver, var dem helt galna? Linn var ju MIN.
Jag tänkte på det fram & tillbaka & tillsist bestämde jag mig.
Att det finns säkert någon därute som skulle vilja ha Linn & älska henne lika mkt som jag:).

Men kunde ändå inte Köpa den vackra hästen - Lillagrå. Var tvungen att göra mig av med linn först.
Gjorde min praktik ute hos tränaren & tog med mig linn. Vi la ut annons på henne & tränaren hjälpte mig mkt med ridningen på henne.
Red även lillagrå nästintill dagligen.

Sen en dag så får jag ett samtal att det kommer kunder på lillagrå. Och jag tänkte direkt att dem kommer ju vilja ha honom. Vem skulle liksom säga nej till den hästen?
Dem provred honom & bestämde sig för att köpa dem. Dem kom ut & la handpenning på honom.
Jag var helt förkrossad, min drömhäst.

Dagen kom när han skulle besiktigas. Sen gick dagarna i väntan på att han skulle åka. Sen får jag ett samtal att dem har dragit sig ur. Jag blev ju såklart jäätte glad & hopper kom tillbaka.

Tiden gick & tillsist hittade vi en fantastisk familj till min lilla ponny. Hon skulle bli mor & dotter häst/
promenadhäst.

Direkt när jag fick beskedet att dem skulle ha henne så ringde jag till tränaren & sa att jag skulle ha Lillagrå.
Sen gick allt fort. Linn åkte & redan 20 min senare så kom transporten med Lillagrå & jag var lyckligast i hela världen :D

Underbara lillagrå. han flyttade till mig vintern när han blev 5 år. Första gången jag träffade honom var efter betet som 4 åring. Det tog inte mer än 1 månad så gjorde vi våran tävlingsdebut i Kullabygden. hoppade 90 cm & har nog aldrig varit så nervös innan.
Men lillagrå hoppade snällt runt den banan med mig som en klump på ryggen haha.
Sen bara forsatte det. Vi var ute nästan varanan vecka.
vi tävlade som högst 110cm men tränade betydligt högre.
Han ställde alltid upp. Vi hoppade ju bara som unghäst & kom alltid heem med rosett. Men när vi var med på klubbhoppningar så var vi alltid plaserade.
 Han hoppade allt. Fösökte alltid. Tyvärr så hade han inte världens bästa kapacitet men hade hjärtat. Han tog sig alltid över, hur det såg ut var en annan femma.
Han var verkligen en drömhäst.

I dressyren var han ganska spänd i nacken,men han kunde allt.
En kompis startade 4 dressyrtävlingar upp t om LA. Där han alltid var plaserad.

Sen började folk tjata & övertygade mig om att jag behövde en annan häst för att komma vidare. Så tillsit så bestämde jag mig för att sälja. Vilket jag än idag ångrar. Hur kunde jag vara så dum??

Det var såå många som hörde av sig & provade. men jag ångrade mig alltid.
Tillsist så hamnade han på en ridskola. Där vet jag att han har det bra. Han rids under uppsikt, han får mkt pyssel & uppmärksamhet. Han får helt enkelt den vård han behöver. Jag ångrar inte en sekund att just dem köpte honom, bättre en så hade det inte kunnat bli.
Men jag ångrar att jag inte har kvar honom, men i hjärtat så är han fortfarande min.
Han står på en ridskola bara 5 minuter ifrån mitt hem så jag är där ofta & pussar på honom :)


Lillagrå - världens bästa häst<3






















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0