Graman?

Vet att det finns många olika åsikter om just gramantygeln. Jag tycker det är ett bra hjälpmedel om det används på rätt sätt. Med det menar jag att man inte sitter och rider på bara gramanen och tvingar hästen i en form som är helt fel. Tycker det är bäst att rida i en lång och låg form när man rider på gramanen, det blir så lätt fel om man ska trycka ihop hästen i en hög form men hjälp av gramanen. Hästen hamnar även lätt bakom hand om gramanen används fel. Då arbetar inte hästen korrekt vilket betyder att gramanen används fel. Även fast man använder sig utav en graman kan man inte låta benen flyga långt bakom utan man måste fortfarande få hästen att ta i bakeifrån också. Men gramanen gör ofta så att hästarna släpper efter fortare, i alla fall om de har fått en bra upplevelse utav gramanen och inte som något som gör ont.
Det är också viktigt att inte sitta och rida på gramanen varje dag. Då kan det bli så illa att det inte går att rida hästen utan, vilket inte är så bra. Man ska ju kunna rida sin häst utan hjälpmedel. Men som en extra hjälp lite då och då tycker jag bara är bra, så att man lättare kommer åt hästen. Men att hoppa med graman tycker jag också är helt fel. När hästen hoppar ska den kunna sträcka fram och ner huvudet hur långt den vill, annars blir hoppningen inte naturlig eller bra. Att hoppa med graman kan förstöra hästen totalt.
Vad tycker ni om graman?





Kommentarer
Postat av: Lina

Jag kan säga att jag inte är förtjust i graman, men var tvungen att börja rida med det på mitt fullblod (tips från tränare) Tills hon var lugnare och så, då personen som red till henne gjorde allt värre..



Hur som helst, som du säger ska man rida med det ska man rida rätt och kunna använda graman + att man inte ska ha det var dag. Det man måste tänka på också när man rider med det är att om man inte kan rida "rätt" med den så kan hästen få kissingspice (stavning). Det jag tycker är fel är att många använder de när de rider ut för att ha "bättre" koll på hästen.. Det tycker jag är fel=)

2011-03-14 @ 10:01:38
URL: http://linaswenilsson.blogspot.com
Postat av: Hanna

Ja exakt :)

2011-03-15 @ 19:37:21
URL: http://amateurriders.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0