Klippa

Ja det här med att klippa sina hästar vad tycker ni om det?
Jag har nästan alltid hel klippt mina hästar. Har ridit & tävlat mkt helt enkelt. Har haft ridhus hemma & eller kört till ridhuset i stort sett dagligen.

( Mina hästar brukar alltså hållas igång under vintern & istället vila på sommaren. Längre inlägg & förklaring om det i ett annat inlägg.)

Jag ser inget fel med att hel klippa en häst som rids ORDENTLIGT 5-6 dagar i veckan. Då menar jag hästar som är i ordentlig kondition & träning. Dem behöver inte tävlas men dem som rids svetttiga.
Men även om din häst är i dina fantastiska kondition & träning & INTE svettas, varför då klippa?

Sen finns det dem som håller igång sina hästar helt okej, men dem blir bara svettiga under träning dem hel klipper sina hästar. Det tycker jag är helt galet.

Hade jag skrivt detta för något / några år sen så hade jag bara sagt att alla hästar ska klippas för att det är snyggt typ. Men jag tycker nu att det bara är galet & jävligt själviskt & taskigt.

Det går lika bra att på ca 100 olika sätt halvklippa sina hästar.
Om du då halv klipper din häst så behöver den inte hela tiden vara dränkt i 100 täcken.

Många som helklipper sin häst fattar nog inte riktigt vad det innebär. Hästen ska ALLTID vara täckad. inte äns när den ryktas bör den stå utan täcke. Det är så lätt att dem står & blir kalla. Ledor & ligament kan ta mer stryk än vad man kan tro. Även musklerna, en häst som står & blir kall behöver längre tid att komma igång & värma sin kropp innan den kan ansträngas. Det är såå enkelt att den skadar dig annars.
En helklippt häst ska inte skrittas fram med en liten fjutig flec filt  & sedan kunnas ridas UTOMHUS helt utan täcke.

NejNej. Tönk efter före & klipp inte i onödan..


Ja jag vet att mina hästar alltid har varit klippra året om för jag tyckte det var snyggast så, men jag har ändrat uppfattning. Och mina hästar har ALLTID varit ordentligt täckade.

Men ser för många skräck bilder på helklippta hästar i snön. Mår illa när jag ser det.
Mår äännu sämre över att se konvalicenter klippta. Okej om den klipptes & sen blev skadad. Men hur fan tänker man när man klipper en häst som ska vila? hallå hål i huvudet! Eller klipper bara för att det är snyggt?
Ush hur korkad jag än har varit så har jag aldrig klippt en häst som ska vila eller som går på halvfart.


I år så är kaptenen spårklippt. Han går i ridhus typ 5 dagar i veckan.  Hans rids så pass mkt att han är så svettig t om där han är klippt. När det var som kallast så hade han alltid två filtar när han skrittades fram & en filt under ridpasset! Och han har ändå tjock björn päls kvar över rygg & rumpa :)


Och ja detta är mina åsikter !




Kommentarer
Postat av: Lina

Håller med dig till en viss del faktiskt. Vi helklipper våra hästar när det är tävlingssäsong, då ansträngs de ju ganska mycket osv.

på vintern ( som tex denna vintern) har våra varit oklippta och bara behövt ett rejält tjockt täcke.. Har man en helklippt häst måste man ju täcka dem ganska mycket och rids dem inte är det ju helt onödigt. Dock på sommaren om de är helklippta är det ju onödigt att ha täcke=)..

Det har inte vi, jo flugtäcke om det behövs=).

När våra är klippta har de täcke fram tills det börjar bli riktigt varmt ute sedan anser jag att de inte behöver det, inte förrens de är kallt igen. Sen är de ju faktiskt hästar vi pratar om, och hästar är ganska tåliga, fast de blir ju vad man gör dem till=).. =)

2011-03-08 @ 18:07:56
URL: http://linaswenilsson.blogspot.com
Postat av: jacqueline

Absolut.

Menar inte att man ska täcka dem året om bara för att dem är klippta.

Men menar mest på att folk hel klipper, sen har hästarna t ex 800gram i hagen sen ställer man dem på gången. Ta av alla täckena. sen srkittar fram med ett fjuttigt flec täcke & sen tar av täcket helt. BLir ganska stor omställing för häsarna :)

2011-03-08 @ 18:33:47
URL: http://amateurriders.blogg.se/
Postat av: Rebecka Senntorp

Mina små ponnisar klipps inte dom ser ut som 2 stora troll=)Dom svettas inte så mycket då jag inte kört så mycke i vinter.Och vad det beträffar så är Sappo livrädd för rakmaskinen skulle nämligen raka av vinter pälsen en gång haha men det gick åt skogen=)Har inte provat schabraken än men dom är såååå fina.Kram

2011-03-08 @ 18:50:34
Postat av: Lina

Förstår dig=).. Ser med många som gör det tyvärr och pga de ser man hästarna skaka så mkt som de fryser=(.. När jag har en klippt häst och det är kallt rider jag alltid med ländtäcke under hela ridturen=).. Man får ju tänka som så med, skulle jag som person vilja springa naken i kyla?=) hehe

2011-03-08 @ 20:29:55
URL: http://linaswenilsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0