Eric Le Tixerant sk "fransk gjord"




När vi var iväg och provade saldar så fick vi med oss en Eric Le Tixerant eller franskgjord som dem också kallas med oss hem.
Fick ha den och prova, men tror nog att vi kommer köpa den.
Kaptenen är en vääldigt känslig kille. Minsta lilla som trycker/ligger fel så blir han irriterad.


Ni kanske inte viste det, men jag kan inte rida med magplatta.
Han hade alltid det som unghäst, men tog bort den en period och efter det så har vi inte kunnat ha det igen. Han tycker den är jätte obehaglig och visar upp koliksymtom.
Vägrar röra sig, kollar sig i magen, öronen hänger & han står och stampar med frambenen.
Smackar du på honom så är det bara full galopp & brall. Han blir helt hysterisk. Sen stannar han och börjar om igen.
Han gör likadant om du har hängande saker vid bogen.
Bogskydd, lösa martingalar eller lösa förbyglar funkar inte heller.

Iaf till ämnet igen.
Jag tycker att idén bakom denna gjorden är toppen. Nu gäller det bara att den funkar också! ska vara så konstruktiv som jag bara kan och känna mig för.
Men det lilla jag har använt den så är jag super nöjd!

Här är info om gjorden för er som inte vet :)

Ny gjord från Eric Le Tixerant sk "fransk gjord" för bästa comfort och prestation, förebygger många onödiga beslastningsskador genom sin unika design.

* Hästen har lättare att andas och blodgenomströmningen blir bättre.
* Fördelar trycket mot bröstmuskeln.
* Hästen får ett friare rörelsemönster.
* Sadeln ligger på plats, glider inte.
* Elastisiteten centrerad under hästen för bästa comfort
* Ergonomiskt utformad.

Tänk på att gjorden är elastisk, så har du en "stum" gjord innan så blir denna lite längre i samma storlek. Därför rekomenderas minst en mindre storlek än vad du brukar ha.
Finns i färgerna: Svart, brun.

Är det något ni undrar över om denna gjorden så är det bara att fråga på.
som dagt, det lilla jag har använt den så är jag super nöjd.
Har hört att visa tycker att det känns som sadelgjorden är lös oavsett hur mycket man spänner.
Har svårt att svara på det, för jag bytade sadel samtidigt som jag fick denna gjorden. Men jag upplever lite det samma, men tror det är för att denna sadlen är bredar så det upplevs " vingligare".

Men jag ska rida med en vanligt gjord en dag & sen rida med denna. sen ska ni få min utvardering!














Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0